Видове Чиптунинг

Видове чиптунинг

Възможни са няколко начина за извършване на чиптунинг. В зависимост от електрониката на автомобила се ползва всеки един от тях.

1. Смяна на чипове - При този метод на чиптунинг се налага да се смени или препрограмира самият носител на управляващия софтуер - "чипът" - използва се предимно при по-стари автомобили с EPROM носители. При този метод се демонтира ECU-то на автомобила и от него изваждаме (разпояваме) оригиналния "чип" (носител на управляващата програма на двигателя). На негово място се монтира нов чип с изцяло нов и преработен тунинг софтуер, чрез който се отключва пълният потенциал и възможности на автомобила. Стария чип се връща на собственика на автомобила, като по всяко време е възможна обратната смяна на чипове, при което се възстановяват заводските настройки. За целта използваме широкообхватен и професионален програматор за чип тунинг, както и професионална техника за отпояване/запояване на микроелементи, което гарантира безпроблемната смяна на компоненти в ECU. Смяната на чипове е необходима при относитлно стари автомобили, чиято електроника не позволява флашване (препрограмиране).



2. OBD тунинг - в този случай с помощта на специален интерфейс, управляващият софтуер се изтегля (копира) директно през диагностичната букса на автомобила (OBD). По същия начин в ECU се записва и новият тунинг-софтуер. Намесата е изцяло софтуерна – не се налага разглобяване на контролера и смяна на чипове. Този вид чип тунинг е възможен предимно за автомобили произведени след 2000г.  При електрониките, позволяващи OBD-тунинг , чипът в който се съдържа упраляващата програма е от тип FLASH. Този чип позволява презаписване на съдържанието му многократно без да се налага да бъде разпояван.  При този вид чиптунинг просто презаписваме оригиналната програма с нова, все едно си записвате музика на своята "USB-флашка" (flash-ка). Разполагаме с професионална апаратура, която ни дава възможност да програмираме автомобили с най-ново поколение електроника MD1 и MG1.
На пазара за чиптунинг техника съществуват различни уреди, като цената им варира от 40 лева до 50 000 лева. Всеки уред (OBD-флашер) има своите предимства и слабости. Трябва да знаете, че ако някой манипулира автомобилът ви с некачествена или пиратска техника, може да се стигне до повреди в компютъра на автомобила и да се наложи закупуването на нов автомобилен компютър, чиято цена е от порядъка на 3500-6000 лева. При товарни и селскостопански машини може дори по-скъпо да бъде. Едно неправилно програмиране с някой китайски уред и колата ви вече няма да може да запали!

За разлика от повечето наши конкуренти, ние работим с професионална техника. За да използваме предимствата на всеки уред и да покриваме 99% от автомобилите на пазара, ние работим с няколко уреда за ОБД-Програмиране. Набора от техника постоянно се увеличава , така че тук сме изброили само малка част от него.

Разполагаме с CMD Master Flashtec на швейцарският производител Falshtec SA. Цената на уреда с отключени всички екстри надхвърля 50 000 лева! (можете да направи справка в пайслиста на официалният им сайт http://flashtec.ch/index.php/download-price-list) През годините си на развитие CMDflash остана ненадминат и винаги е едни гърди напред когато става дума за нови автомобили. С този уред можем да програмираме редица автомобили, произведени преди седмици, без да оставим следа за производителя (без опасност за гаранцията wink )

Ново попълнение в арсенала ни е иновативният уред Bflash . Този уред е уникален на пазара с редица функции като Livemapping (Btrace Advanced) , Blog  ит т.н.  и паралелно в това е един от най-стабилните и бързи флашери в света.

 

Друг в състава е  OBD-флашера на немската компания TechTec- Byteshooter Crossfire Master, който е един от най-добрите и най-разпространените такива уреди в света. Базовата му цена с включени всички софтуерни модули (Modul 030 и Модул 9 , V4) и аксесоари (кабели адаптери и т.н.) е около 14 500 лева, с включено ДДС. Макар и вече доста остарял, има случаи в които този флашер е незаменим :)

 Byteshooter има и уникалната възможност да програмира повечето автомобилни контролери директно през пиновете на автомобилния контролер, без той да бъде отварян. Тоест дори компютъра на колата да е свален от автомобила, байтшуутер пак може да го програмира, без да се налага да го отваряме. Чрез вградената си функция Bootstrap Loader, байтшуутер може да поправя, чете, възстановява и програмира повредени автомобилни компютри (например третирани с некачествена техника).
 

Другият флашер, с който разполагаме е ОРИГИНАЛЕН AlienTech KessV2 & K-TAG. Изключително качествен уред с цена около 25 000 лева (с включени повечето софтуерни модули).

 

Всеки уред си има своите предимства и недостатъци, затова в зависимост от автомобилът ви, ние ще програмираме вашата кола с подходящия за целта професионален уред. 



3. BDM пропрограмиране - BDM е съкратено от Background Debugging Module.
При повечето автомобилни компютри (контролери), произведени в периода 2003-2009та година, се използват процесори Motorola MPC555-565. При тези контролери самият процесор има памет, което е много важно при чиптунинга. Всички такива автомобилни контролери имат комуникационен порт, който се нарича BDM порт. В повечето случаи той представлява два реда точки (пинове) върху платката. При производството на контролерите се използва този BDM порт за запис на заводския софтуер, след което се сглобява контролера.
Често разпространени компютри, разполагащи с BDM порт са Bosch EDC16, Bosch Med9, Bosch ME9, Bosch EDC7, различни модели на Delphi, различни модели на Siemens и т.н. При повечето от тези контролери е възможен OBD-тунинг. Съществуват контролери, при които OBD-тунинг не е възможен. Например, много дизелови мотори на Опел с електроника EDC16C9 могат само да бъдат записвани през OBD, но не могат да бъдат прочитани. В такива случаи помага само и единствено BDM програмиране. Също така, ако вашата кола е с контролер, който има BDM порт и по някаква причина контролера ви е повреден софтуерно (честа причина е опит за чиптунинг с некачествена техника), то единствената възможност да си запалите колата отново и да си оправите контролера, е качествено BDM програмиране.
BDM програмирането по своята същност представлява препрограмиране на автомобилния компютър през BDM порта посредством BDM уред (BDM интерфейс) и контактни глави. То се използва само когато е наложително (при невъзможност за OBD-тунинг), защото изисква доста време и отваряне на автомобилния компютър. При BDM метода за чиптунинг се прави пълен бекъп на автомобилния контролер (прочита се цялата му информация от всички чипове с памет). Трябва да знаете, че това не е детска игра и ако се направи с некачествен BDM интерфейс, има голяма вероятност автомобилния контролер да бъде повреден завинаги!

Най-добрия BDM интерфейс за автомобилна електроника в света се произвежда от немската компания EVC-elektronik и може да се закупи за около 6000 лева. 
EVC BDM100 представлява система от BDM интерфейс, стабилна рамка, на която се поставя автомобилния контролер и контактни глави. Голямото предимство на EVC е наличието на контактни глави. Тези глави ни позволяват да направим връзка с BDM порта, без да запояваме нищо. За всеки вид електроника (Bosch, Delphi, Siemens и т.н.) има различни глави. Всичко това ни позволява да четем и записваме софтуера на автомобила през BDM порта, без да запояваме и без никакъв риск за електрониката!

Заради високата си цена EVC BDM е слабо разпространен в нашата страна. В България има продадени няколко броя EVC BDM100 от немската фирма EVC, но в много български сайтове за чип тунинг има реклама, че се разполага именно с такъв програматор - изводите са ясни - никаква първоначална инвестиция, некоректност към клиентите и желание за лесна печалба.

Повечето ни конкуренти използват китайски BDM интерфейс (150 лева), с който рискът от съсипване на контролера е изключително голям. При китайският BDM няма контактни глави, които да правят безпроблемен контакт с бдм порта, а само кабели, които се запояват за платката на компютъра. С китайския BDM е нужно да се ЗАПОЯВАТ кабелите по всеки пин на порта.

Така риска от неправилно захранване и късо съединение е изключтиелно голям. С безпокойство наблюдаваме случаи в България, при които BDM порта е изгорен при неправилно запояване и компютъра не става вече за нищо. Ние ви съветваме да не се доверявате на фирми, работещи с такива евтини уреди, защото в противен случай ще имате главоболия с автомобила си.

Техниката, с която работим (EVC BDM100 ), е най-доброто на пазара и представлява максимална сигурност за електрониката на колата ( без запояване, шмекерии и неизвестен произход). С нашия EVC BDM100 нищо не се запоява по платката (за разлика от китайските боклуци). Чрез специалната стойка с приставки (контактни глави) се осъществява изцяло механичен контакт, без да остават следи от нашата намеса. Гаранцията за безопастност при работа с компютъра на автомобила е на 100%.

 

 

 

 

 


На следния видео клип ще ви покажем как работи EVC BDM100.

4. BOOTMODE - Буутмод е начин на програмиране наподобяващ BDM. При него препрограмирането става през пиновете на контролера или през J-TAG комуникационен порт (визуално изглежда като БДМ-порт). При bootmode е необходимо определени пинове на платката да се вържат към маса. Буутмод се налага да се използва при  ECU-та от най-ново поколение, като някои модели на BOSCH EDC17.  При EDC17 паметта, която желаем да променим е заключена. Не може да се чете или записва управляващата програма. За да се заобиколи защитата, при тези електроники се използва bootmode и по този начин става възможен чиптунинга при редица нови автомобили. С Bootmode функция разполагат и всички от гореописани OBD-флашери, като разбира се най-добрият сред тях е CMDflash Master Flashtec.

 

 

5. Powerbox - Пауърбокс е допълнителен външен модул, който се свързва с електрониката на колата и директно влияе на функцията на ECU-то, като променя даден сигнал от някой датчик и изпраща лъжлив такъв към компютъра на автомобила. По този начин се търси повишаване на мощността.
Например при Комон-Рейл дизелите най-често се влияе върху сигнала, идващ от горивната рейка - между датчика и ECU се поставя въпросния Powerbox, който изменя реалните стойности на датчика и подава сигнал към компютъра, че в момента налягането в рейката е ниско - от своя страна компютърът реагира и съответно повишава налягането в рейката, което означава и повишено горивоподаване в цилиндрите с всичките последствия от това - най-често усещането за повече мощност, съпроводено с повече черен пушек от ауспуха....
Някои типове Powerbox влияят върху показанията на борд компютъра и създават усещането за понижен разход на гориво!
Ние НЕ ПРЕДЛАГАМЕ "Powerbox", защото нашите клиенти заслужават най-доброто, а това безспорно се постига само и единствено чрез инсталиране на нов оптимизиран и цялостен тунинг софтуер, който променя комплексно и интелигентно работата на двигателя в безопасни граници!

НАШИТЕ ПАРТНЬОРИ